سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                          


 -گاف بامزه صدای آمریکا + عکس
 -با معناترین عکس تاریخ مطبوعات ایران!
-دو اعتراف مهاجرانی درباره نظام و رهبری

چند روز پیش بلیط افتخاری دعوت برای اکران خصوصی اخراجیها3 به عنوان یک وبلاگ نویس برایم ارسال شد. ساعت 8شب آخرین چهارشنبه سال89 به اتفاق خانوم حق جو رفتیم سینما آفریقا. قبل از شروع فیلم، ده نمکی به روی صحنه آمد و کمی از تلاش های صورت گرفته برای تهیه این فیلم گفت و گفت که ما اولین گروهی هستیم که نسخه نهایی فیلم را می بینیم و خواست نقد های خود در وبلاگ ها و نوشته های خود را برای او ارسال کنیم. آنچه در ادامه خواهد آمد، یادداشت های بنده است پیرامون اخراجی ها3:

1- پس از دیدن عموم فیلم های سینمائی ایرانی که در دهه اخیر تولید شده اند، کمتر پیش آمده که با خود نگویم: ارزش وقتی رو که براش گذاشتم نداشت! اما این فیلم از آن دسته معدود فیلم هایی است که ارزش چند بار دیدن و حتی نوشتن درمورد آنرا داشت.

2- در حالی که هنوز هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران به ساخت قسمت دومش نرسیده اما اکنون و پس از اکران موفق دو شماره نخست اخراجی ها، که یکی پس از دیگری رکورد فروش بازار ایران را شکستند، اخراجی ها3 وارد اکران می شود، و این یعنی این مجموعه با بقیه فیلم ها تفاوتهایی کلی دارد. صحنه پردازی زیبا(خصوصا در اخراجی ها1)، موسیقی فیلم، بهره بردن از بازیگران مشهور و محبوب در میان مردم و عواملی از این دست، گرچه کمابیش در این مجموعه یافت می شوند اما هیچکدام موجب چنین درخششی نشده است. چه اینکه بوده اند فیلم های دیگری که حتی از بیش از اخراجی ها از این چنین عواملی استفاده کرده اند ولیکن نتوانسته اند مانند این مجموعه جایگاه مناسبی در بین مردم بیابند. به نظر من عنصر متمایز این مجموعه فیلمنامه ای است که به خوبی با عموم مردم ارتباط برقرار کرده( البته اخراجی ها دو از این نظر از ضعیف تر از دو عنصر دیگر مجموعه است). مردم شخصیت هایی همچون مجید سوزوکی را حتی اگر در اشتباهات پیشینش بیش از اندازه اغراق شده باشد را بیشتر قابل انطباق با یک الگوی مناسب می دانند تا با آنچه در اکثر ژانرهای دفاع مقدس می دیده اند، یعنی فرشتگان مقدس زاده شده ای که تنها بالهایشان مخفی بود و با شهادت این بالها باز می شدند!

3- دسته بندی مجموعه اخراجی ها در مقوله طنز به نظرم جفا به این فیلم است. گرچه من هم مانند دیگران با هر سه شماره این مجموعه خندیده ام اما یادم نمی رود که در برخی صحنه های اخراجی ها1 چطور همه سالن با هم می گریستند. یا در هنگام خروج از سالن اکران اخراجی ها3 همه با هم بحث می کردند که آن شخصیت فیلم مصداق فلان شخص سیاسی است یا کس دیگری. از سوی دیگر اگر اخراجیها، آژنس شیشه ای، خداحافظ رفیق و اندک فیلم هایی از این دست را بخواهیم در مجموعه دفاع مقدس جای دهیم باید فیلم های دیگر که تقریبا در تمام آنها کلی آدم تفنگ به دست را می بینیم که در آخر فیلم شخصیت اول آن شهید می شود را باید بریزیم در یک مجموعه دیگر، مثلا اکشن مقدس!
اخراجی ها 3


4- اما آنچه در اخراجی ها3 بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید شوخی با عموم شخصیت های سیاسی امروز از تمام جریان های جامعه است. گر چه ده نمکی در صحبت های پیش از آغاز فیلم اش از ما خواست که بیشتر به مفاهیم دقت داشته باشیم و سعی نکنیم برای این نقش ها مصداق بیابیم، اما این مساله آنچنان واضح است که من هر چه سعی کردم نتوانستم بی خیال این مصادیق شوم! و باز هم گرچه به نظر می رسد ده نمکی سعی کرده در هر کدام از شخصیت های اصلی فیلم خصائص چند شخصیت را یکجا گرد آورد تا شاید از تشرهای آینده این اشخاص و وابستگانشان در امان بماند، ولی هر کدام از این نقش ها به طرز ویژه ای شباهت به یکی از کاندیداهای دوره دهم ریاست جمهوری دارد. حتی استفاده از دست بندهای رنگین طعنه به انتخابات گذشته می زند. در این میان بیش از همه نقش زن مهندس دباغ مقاربت خاصی با زهرا رهنورد دارد. خود مهندس دباغ هم رفتاری شبیه به موسوی دارد و از طرف دیگر نماینده شخصیت های لیبرال فعال در نظام است. اما پیچیده ترین شخصیت این فیلم حاجی گرینوف است. گر چه بیشترین خصوصیات این شخص قابل انطباق بر کروبی می باشد-خصوصا حضور فعال نن جون حاجی گرینوف در انتخابات- اما در زمینه نوع تبلیغات، خصوصا نوشته های گرینوف2012 و یا حمایت ویژه از آقازاده خطا کارش ذهن را به سمت هاشمی سوق میدهد. در طول فیلم چندین بار روزنامه ای نشان داده می شود که تیتر اصلی آن «پذیرش قطعنامه598» است که احتمالا اشاره به محسن رضایی دارد و باز هم احتمالا ده نمکی از آن دسته ای است که معتقد است رضایی و عده ای دیگر جام زهر را به امام نوشانده اند. حتی ده نمکی از شبیه سازی برخی شعارهای علیه احمدی نژاد استفاده کرده تا به این وسیله فیلم را از حمایت از شخص خاصی مبری کند.

ادامه دارد...

پی نوشت1:-خبردار شدم ده نمکی لطف کرده و این نوشته را در وبلاگ خود قرار داده:    http://dehnamaki.blogfa.com/post-297.aspx
پی نوشت 2 : شکست خورده های مفلوک سیاسی و اجتماعی مثل انتخابات پس از ناتوانی در تحریم و رقیب سازی به اغتشاش سینمایی رو آوردند و کپی های غیرقانونی اخراجی ها را توزیع کردند ..... و ادب مرد قطعاً به ز دولت اوست...






نوشته شده در تاریخ جمعه 89 اسفند 27 توسط حق جو